Category: Haal meer uit je klant

Ik ga niet leuren

Je bent een technisch expert die 90% van de tijd bij klanten bezig is. Dan vraagt je bedrijf je alert te zijn op verkoopkansen. Of geeft je zelfs verkooptargets. Alle 6 techneuten die ik begin dit jaar trainde voelden een grote afkeer tegen die commerciële pet. Bij je klant bewust leuren met nieuwe diensten of producten, dat gingen ze nooit doen. Vooral omdat ze zich bij sommige klanten bijna collega voelden. Door de focus te draaien naar de klant en zijn behoeftes veranderde hun blik op de verkooptaak.

Want vaak genoeg hoorde ze bij klanten van processen die nog niet optimaal liepen, andere afdelingen die ook dezelfde diensten nodig hadden, en soms heel directe vragen van klanten: “kunnen jullie ook…?”. Of ze zagen zelf kansen waar hun bedrijf met hun diensten grote waarde zou kunnen toevoegen aan het bedrijfsresultaat. Door hun negatieve beeld bij verkoop te draaien naar “jij hebt waar de klant om zit te springen”, en veel te oefenen om in dat soort gesprekken de juiste informatie op tafel te krijgen zonder verkoop te pushen, kregen ze er alle 6 plezier in. En dat zijn de juweeltjes van mijn werk waardoor ik zingend naar huis reis.

Hoe maak je de investering

Klantcontact op een beurs is ook voor ervaren salesmensen andere koek dan met een bestaande klant een gesprek voeren. Op een beurs lopen veel mensen rond. Hoe weet je wie aan te spreken? En hoe doe je het in de praktijk? Steek je je hand gewoon uit? Begin je met een vraag? En, eenmaal in gesprek, hoe blijf je in gesprek? En wanneer ga je van smalltalk over naar praten over business? Hoe kap je een gesprek af met iemand die geen ‘potentiële klant’ voor je is?

Lees verder…

Contactformulier

Kom met ons in gesprek over je doelstelling, uitdaging of idee

Naam
E-mail
Bericht

Bedankt voor je bericht, we nemen zo snel mogelijk contact op.
Oeps, controleer de invulvelden!
© 2014-2020 2enable | Foto’s by RachelBrigitta Productions | Webdesign Sites & Search