Je bent een technisch expert die 90% van de tijd bij klanten bezig is. Dan vraagt je bedrijf je alert te zijn op verkoopkansen. Of geeft je zelfs verkooptargets. Alle 6 techneuten die ik begin dit jaar trainde voelden een grote afkeer tegen die commerciële pet. Bij je klant bewust leuren met nieuwe diensten of producten, dat gingen ze nooit doen. Vooral omdat ze zich bij sommige klanten bijna collega voelden. Door de focus te draaien naar de klant en zijn behoeftes veranderde hun blik op de verkooptaak.
Want vaak genoeg hoorde ze bij klanten van processen die nog niet optimaal liepen, andere afdelingen die ook dezelfde diensten nodig hadden, en soms heel directe vragen van klanten: “kunnen jullie ook…?”. Of ze zagen zelf kansen waar hun bedrijf met hun diensten grote waarde zou kunnen toevoegen aan het bedrijfsresultaat. Door hun negatieve beeld bij verkoop te draaien naar “jij hebt waar de klant om zit te springen”, en veel te oefenen om in dat soort gesprekken de juiste informatie op tafel te krijgen zonder verkoop te pushen, kregen ze er alle 6 plezier in. En dat zijn de juweeltjes van mijn werk waardoor ik zingend naar huis reis.